20 december 2023

No show beleid aangescherpt

Het no show beleid van het Martini Ziekenhuis is aangescherpt om de toegankelijkheid van het Martini Ziekenhuis verder te vergroten. In 2022 waren er 28.000 afspraken waar patiënten niet kwamen opdagen (+/- 5%). Daar hebben patiënten diverse redenen voor, bijvoorbeeld: de afspraak komt niet uit, de patiënt is ziek, de klacht is weg of de patiënt ziet het nut van de afspraak niet. Hiermee gaat kostbare gereserveerde spreekuurcapaciteit verloren en wordt de toegangstijd van de overige patiënten langer.

Wat deden we al?

We benadrukken het belang van de afspraak bij de patiënt en toetsen bij een electieve afspraak of de patiënt daadwerkelijk een afspraak wenst. Ook geven we op tijd helderheid over de afspraakdatum- en tijd en sturen we een afspraakbevestiging en afspraakherinnering.

Wat is nieuw?

Wanneer de patiënt niet komt opdagen bellen we de patiënt om de reden van de no show te achterhalen, eventueel contactinformatie te updaten en een nieuwe afspraak in te plannen. We bevestigen dit met een afspraakbevestiging en een no show brief. Als de patiënt voor de tweede keer niet komt bellen we de patiënt nogmaals en sturen we een tweede afspraakbevestiging en een tweede no show brief. Wanneer de patiënt drie keer niet komt opdagen leggen we de verantwoordelijkheid terug bij de patiënt. Dat gebeurt in een brief, waarin we melden dat de patiënt, als deze opnieuw naar het Martini Ziekenhuis wil, contact moet opnemen met de huisarts voor een nieuwe verwijzing.

Wat kunt u doen?

Als huisarts kunt u uiteraard ook het belang van de afspraak benadrukken. Ook kunt u de patiënt erop wijzen, dat het belangrijk is om zich af te melden bij het ziekenhuis als de afspraak niet lukt.

Verder vragen we u om patiënten die u naar meerdere ziekenhuizen verwijst, erop te attenderen om zich af te melden als ze een afspraak hebben in een ander ziekenhuis.


Terug naar het nieuwsoverzicht